סיפור הבסיס הצבאי שדמה – כרוניקה של גזל קרקעות בגדה המערבית

סיפור הבסיס הצבאי שדמה – כרוניקה של גזל קרקעות בגדה המערבית

 

בסיס צבאי ירדני עד 1967

עש ע'רב, שפירושו בערבית 'קן העורב' (عش غراب), היא גבעה הממוקמת כארבעה ק"מ מזרחית למרכז ההיסטורי של העיירה בית סחור, השוכנת ממזרח בית לחם. בתקופת השלטון הירדני בגדה (1948-1967) נבנה על הגבעה הזו, הצופה על הדרך ההיסטורית המחברת בין בית סחור ובין איזור סוארחה שנמצא ממזרח לה, בסיס צבאי ששטחו היה כ-20 דונם.

תצלום אויר המראה את  בית סחור ועש ג'רב ב 1970

 

תפיסה השטח על ידי ישראל וכינונו של הבסיס הצבאי 'שדמה'

לאחר כיבוש הגדה המערבית בידי ישראל ב1967, השתלט צה"ל על הבסיס בעש ע'רב, כפי שנעשה עם רוב בסיסי הצבא והמשטרה הירדניים. בין השנים 1971-1983 הוציא צה"ל מספר צווי תפיסה לאיזורים הנמצאים מסביב לשטח הבסיס המקורי. מדובר בשטחים שגודלם יחד מסתכם ב375 דונם (שטח שהוא גדול כמעט פי עשרים מהשטח של הבסיס הירדני המקורי). צווי התפיסה הוצאו על מנת להרחיב את איזורי האימונים סביב לבסיס, ששמו שונה ל'שדמה', ולהפוך אותו לבסיס הצבאי הקבוע הגדול והמרכזי באיזור בית סחור.   

375 דונם נתפסו/הופקעו על ידי צה"ל בין השנים 1971-1983 על מנת להרחיב את "שדמה"

 

פירוק 'שדמה' – 2006

עם השלמת בנייתה של 'הגדר' סביב לירושלים, השלים צה"ל את היערכותו מחדש באזור בית לחם. ההיערכות מחדש כללה בניית מוצבים צבאיים ובסיסים צבאיים חדשים מסביב לירושלים ובמקביל את פינוים של אחרים. במסגרת זו 'שדמה' פונה וננטש על ידי צה"ל במהלך שנת 2006.

עם השלמת בניית הגדר סביב לירושלים בשנת 2006 פונה הבסיס הצבאי 'שדמה'

 

פריצת מעקף חדש, 'כביש ליברמן' – 2008

בשנת 2002, החלה ישראל לסלול מעקף, שאורכו מעל 10 ק"מ, על מנת לחבר בין השכונה 'הר חומה', שנבנתה על ג'אבל אבו ע'נם (جبل أبو غنم), בשטח אותו כבשה ישראל ב1967 וסיפחה לירושלים, עם ההתנחלויות תקוע ונוקדים. בניית הכביש הושלמה בשנת 2008 והוא הפך להיות עורק התחבורה הראשי עבור כמה אלפי מתנחלים המתגוררים דרום מזרחית לבית לחם, כמו גם עבור הפלסטינאים החיים באיזור. דרך זו נקראת לא פעם 'כביש ליברמן' על שמו של אביגדור ליברמן, הפוליטיקאי הבכיר המתגורר בהתנחלות נוקדים.

מיד לאחר פתיחת המעקף, החלו המתנחלים לגלות עניין רב בבסיס הנטוש 'שדמה', הממוקם על אחת הגבעות החולשות על הכביש. תפיסתו המחודשת של אתר הבסיס 'שדמה' תאמה את שיטת הפעולה הישראלית בגדה המתבססת בין היתר על בניית מאחזים אזרחיים וצבאיים לאורך עורקי תחבורה מרכזיים. אחד מהגורמים הדומיננטיים ביותר שפעלו לשם תפיסתה מחדש של 'שדמה' היה ארגון 'נשים בירוק', אשר פעילותיו מגיעות בעיקר מההתנחלויות המפוזרות סביב בית לחם. באתר האינטרנט של הארגון הן מסבירות באופן גלוי וישיר את העניין שיש להן ב'שדמה':

"שדמה, נמצאת במיקום אסטרטגי ביותר, בשטח שנמצא בשליטת ישראל  (איזור C), בנקודה המחברת בין ירושלים ובין מזרח 'גוש עציון' ,ואשר חולשת ביטחונית על הנוסעים בכביש גוש עציון המזרחי… באפריל 2008  התחילה "השדולה למען שדמה יהודית", הממומנת על ידי "נשים בירוק", לדאוג לנוכחות קבועה בשטח, באמצעות ארגונן של פעילויות תרבותיות בנושא ארץ ישראל במקום[1]"

שלטים לאורך 'כביש ליברמן' המכוונים ל"שדמה היהודית" בעברית ובאנגלית

 

 

יולי 2009 – הבניינים הנטושים ב'שדמה' מכוסים בכתובות גרפיטי לאומניות בעברית

 

תגובתם של הפלסטינאים לפינוי 'שדמה'

לאחר פינוי הבסיס הצבאי בשנת 2006, היה על הרשויות הצבאיות לבטל את צווי התפיסה ולהחזיר את האדמות לבעליהן החוקיים. אולם, הדבר מעולם לא התבצע. מספר שנים לאחר פינוי הבסיס החלה עיריית בית סחור בתכנון בית חולים בשטח הבסיס הנטוש.במקביל ליוזמה זו, מימן ארגון הסיוע הבינלאומי USAID, את בנייתו של גן שעשועים במורדותיה הצפוניים של גבעת עש ע'רב, בחלק מהאזור לגביו הוצאו צווי תפיסה ב1971 לצורך הרחבת 'שדמה'. המינהל האזרחי הוציא חמישה צווי הריסה כנגד חמשת המבנים בגן, אך הם מעולם לא מומשו.   

גן השעשועים החדש שנבנה צפונית ל'שדמה' בשטח שהוצא לגביו צו תפיסה צה"לי ב1971

 

 

גן השעשועים שנבנה בסיוע  USAID  לאחר השלמתו באוקטובר 2008

 

חזרתה של הנוכחות הצבאית ל"שדמה" בשנת 2010

בתחילת שנת 2010 הלחץ של המתנחלים החל לשאת פרי שעה שצה"ל הקים מגדל שמירה קבוע ב"שדמה" וחיילים חזרו לאייש את המקום בקביעות לאחר ארבע שנות היעדרות[2]. ההסבר של הצבא היה שההחלטה התקבלה על בסיס שיקולים ביטחוניים ולא כתוצאה מלחץ המתנחלים, אך נראה שמה שאמרה נדיה מטר, הדמות הבולטת ביותר בארגון "נשים בירוק", לג'רוסלם פוסט מסכם את התפתחות העניינים במקום באופן מדויק יותר:

"אנו חשות שזהו צעד בכיוון הנכון" אמרה מטר, והוסיפה שהיא רוצה להודות לאלפי האנשים שפעלו עבור ישובה מחדש של 'שדמה'[3].

 

ינואר 2010 – וונדליזם על ידי מתנחלים בגן שהוקם בסיוע USAID

 

המתנחלים מקימים "מרכז תרבות" ב"שדמה" – 2013

במהלך שנת 2013, שנים ספורות לאחר שצה"ל חזר לאייש בקביעות את "שדמה", החלו המתנחלים לשפץ את המבנים הישנים והנטושים במקום על מנת להפכו למה שהוגדר על ידם כ"מרכז תרבותי". השיפוצים מומנו על ידי המתנחלים והיו מתואמים עם צה"ל ועם נוכחותו במקום [4]. השיפוצים התבצעו בשני שלבים: אפריל 2013 ומאי 2014. כשהסתיימו השיפוצים המשיכו להתקיים ב"שדמה" אירועים שונים ומגוונים שאורגנו על ידי המתנחלים, בעיקר בימי שישי.

 

אפריל 2013 – המתנחלים החלו  לשפץ את המבנה המרכזי ב'שדמה' על מנת להקים "מרכז תרבות" במקום.
 

 

מאי 2014 – השלב השני בשיפוצים שעורכים המתנחלים ב'שדמה' כלל את כל המבנים הנטושים במקום

 

בנייתה מחדש של  'שדמה' כבסיס צה"ל – סוף שנת 2015

במהלך השנים 2014-2015 התגברה בהדרגה הנוכחות הצבאית ב'שדמה' בעוד נוכחות המתנחלים פחתה בהתאמה. בסוף שנת 2015 החל צה"ל לבנות את 'שדמה' מחדש, כבסיס קבע שישמש באותו האופן בו שימש עד שנת 2006, וישמש כבסיס השליטה הצבאי המרכזי במרחב שמזרחית לבית לחם ובית סחור[5].

 

[1] ראו:  http://womeningreen.org/shdema/ (לא קיים תרגום לעברית במקור)

[2] כתבה של סוכנות הידיעות מע"ן "הצבא הישראלי חוזר להחזיק בבסיס בקרבת בית לחם" 31.01.2010,  ראו http://www.maannews.com/Content.aspx?id=258146 (לא קיים תרגום לעברית במקור)

[3] טובה לזרוף, הג'רוסלם פוסט, "צה"ל חוזר לגבעה אסטרטגית", 2.1.2010, ראו : http://www.jpost.com/Israel/IDF-to-return-to-strategic-hilltop (לא קיים תרגום לעברית במקור)

[4] ח. לוינסון, "צה"ל אישר למתנחלים לשפץ בסיס נטוש בגוש עציון", הארץ, 6.5.2013. ראו כתבה בעברית: http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2012600

[5] ג. כהן, "בעקבות גל הטרור: צה"ל מאייש מוצבים שננטשו ומוסיף עמדות שמירה בגדה", הארץ, 17.1.2016, ראו כתבה בעברית : http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2824173

 

 

נכתב על ידי
'כרם נבות'