המתנחלים בונים כביש עוקף חדש על אדמות הכפר כיסאן

המתנחלים בונים כביש עוקף חדש על אדמות הכפר כיסאן

מתנחלים, מלווים על ידי  כוחות הכיבוש הישראלי, בונים לאחרונה כביש עוקף חדש באורך 1.5 קילומטרים על אדמה פלסטינית השייכת לכפר כיסאן, דרומית מזרחית לעיר בית לחם. הכביש נבנה לשימושו של המאחז הבלתי חוקי, איבי נחל, שהוקם לאחרונה על הגבעה הסמוכה. הכביש נבנה מדרום למאחז כדי להקל על התנועה של מתנחלים המתגוררים בו. לאחר השלמתו, מתנחלים יוכלו להגיע לכביש הראשי של כיסאן בתוך 1 דקה של נסיעה, ואילו כעת, לפני השלמתו, הם צריכים לנסוע במשך 5 דקות כדי להגיע אל הכביש הראשי! התמונות 1-4 מראות את קו הכביש בבירור, ואת אדמות הכפר כיסאן. ראו תמונות 1-4

   

תמונות 1-4: הכביש העוקף שנבנה לאחרונה והמאחז הבלתי חוקי

מפה 1: הפעילות הקולוניאלית הישראלית המתרחשת על אדמות הכפר כיסאן

 

ראש המועצת המקומית של הכפר כיסאן, מר חוסיין ג'זאל, אמר כי המתנחלים המתגוררים במאחז החדש הבלתי חוקי התחילו במלאכת הפחדת תושבי הכפר על מנת למנוע מהם את הגישה לאדמותיהם. האדמות שמסביב למאחז הבלתי חוקי מצוינות למרעה צאן וחקלאות; ותושבי כיסאן והכפרים הסמוכים לאורך הדורות נתנו לצאן ולעדרים שלהם לרעות בהם. עם זאת, כשהמתנחלים הקימו את המאחז שלהם התחילו בהפחדת הפלסטינים שלא יהתקרבו לאדמות שלהם. לכן הם משסים את כלביהם בתושבים במטרה לתקוף אותם. ניסיונות אלו מכוונים כדי לנתק את תושבי הכפר מאדמותיהם שמהווים מקור פרנסה עיקרי לחלק מהם, ולאלץ אותם לעזוב את האדמות הסמוכות למאחז הישראלי הבלתי החוקי. מסע ההפחדה הזה גורם לפחד וייאוש בקרב תושבי הכפר אשר חשים כי הם עומדים לאבד את אדמותיהם בשל התקפות המתנחלים הבלתי חוקיים. יש לציין שראשית המתנחלים באזור היתה להתנחל בשנת 2014, קרוב לגבעה הסמוכה למאחז איבי הנחל. היום, חמישים מבנים כבר ניתן לראות באתר.

בינתיים, הדחפורים הישראלים פועלים באזור "מעלה עמוס". ניתן לראות את תוצאות העבודה בשיטוח חלקת אדמה ענקית בכניסה המערבית של הכפר כיסאן. ראו תמונות 5-8

    

תמונות 5-8: הבנייה באזור מעלה העמוס נמשכת

 

יש לציין, כי ביום -8 במרץ 2015, הדחפורים הישראליים מלווים על ידי כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על הכפר כיסאן דרומית מזרחית לעיר בית הלחם והחלו בהריסת אדמות חקלאיות מעובדות באזור, השייכות לתושבי הכפר. לאחר מכן התושבים קיבלו הודעות כי אדמותיהם שנהרסו והשטח מסביב (כמעט 600 דונמים של אדמה) הופקעו בתואנה של "אדמות מדינה" בשנת 2004.

 

אזור מעלה עמוס על אדמות הכפר כיסאן כפר- דרומית מזרחית לעיר בית לחם.

 

בחודש אוגוסט 1986, אשרה המועצה העליונה לתכנון ובנייה הישראלית בשטחים הפלסטינים הכבושים את התכנית תמ"א מספר 413 הקובעת הקמת אזור תעשייה על אדמות הכפר כיסאן. על פי התוכנית, 570 דונם יועדו להקמת אזור התעשייה. מפה מספר 1 היא העתק של תוכנית אזור התעשייה מעלה עמוס תמ"א 413:

תמונה 9: מס 'תוכנית המתאר הישראלית תמא 413 של אזור העשייה מעלה עמוס

 

החוקרים של ARIJ אשר עבודתם לעקוב אחר גזל האדמות הצליחו לרשום את עבודת הרחבה המתרחשת בהתנחלות מעלה עמוס, וכן רשמו עוד אתר לבניית דירות חדשות שיתווספו להתנחלות הבלתי חוקית.

לגבי ההתנחלות הבלתי חוקית מעלה עמוס, ממשלת ישראל אשרה את הקמתה בהחלטה מספר 1038 מיום ב -24 באוגוסט 1980. ובחלטה מספר 356, מיום ב -18 בינואר 1981, אישרה ממשלת ישראל הקמת עוד שתי התנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים. האדמות שהופקעו לטובת ההתנחלויות הוכרזו כאדמות מדינה על ידי צבא הכיבוש הישראלי. באותה תקופה הקבינט המדיני הישראלי הטיל על ההסתדרות הציונית העולמית[1] את האחריות הכוללת להקמת שלוש התנחלויות [1]. צפו בתמונות 10-11

 

תמונות 10-11: הרחבת התנחלות מעלה עמוס

 

ההתנחלות מעלה עמוס הוקמה לפי תוכנית תמ"א 413/1 בה אמורים להבנות 300 יחידות דיור. היום, התנחלות מעלה עמוס תופסת 511 דונמים המאכלסים יותר מ-350 מתנחלים ישראליים בלתי חוקיים. יתר על כן, בשנת 1999, הוקם המאחז הבלתי חוקי איבי נחל  מצפון-מערב להתנחלות מעלה עמוס שהוקמה על אדמות כיסאן. כיום המאחז איבי נחל מאכלס 35 משפחות בכ-40 קרוואנים מלבד מבנים אחרים לבילוי ושירותים. תמונות 12-13

 

תמונות 12-13: המאחז הבלתי חוקי איבי נחל

 

לסיכום

תוכניות ההתפשטות המתרחשות על אדמות כפר כיסאן הן בלתי נגמרות. זאת במטרה ליצור עובדות חדשות בשטח. ישראל מתכננת לשלב מחדש את "גוש עציון מזרח" עם ההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות: ניקודים, תקוע, כפר אלדד ומעלה עמוס, יחד עם מספר מאחזים בלתי חוקיים באזור (סביב ל-35,000 דונמים). ולשלב את האוכלוסייה שמונה יותר מ 5000 מתנחלים- עם האדמות המופקעות שהוקצו למטרות עיבוי והתרחבות ההתנחלויות הבלתי חוקיות. בקיצור: ישראל מתכננת רצף טריטורילי באזור ולכן היא לא מפסקיה לגזול את אדמות הערבים לטובת ההתנחלויות.

 

[1] מסד נתונים ישראליים חשאיים חושף התנחלות בלתי חוקית. קרא עוד:

http://www.haaretz.com/secret-israeli-database-reveals-full-extent-of-illegal-settlement-1.266936

 


[1] – תפקידה של ההסתדרות הציונית העולמית לחפש מקורות ולממן הקמת התהחלויות חדשות כשהמדינה תבקש ממנה. וזאת במטרה להתנער מהאחריות בפני גורמים בינלאומיים "בעייתים" הבקשים ממנה להפסיק את הקמת ההתנחליויות. מדינת ישראל תטען בפני אותם גורמים שהבנייה אינה באחריותה.יש לציין שההסתרות הציונית העולמית היא עמותה שרשומה בשוויץ, לכו אין באפשרותה של ממשלת ישראל לפקח על פעילותה אלא אם שוויץ או אחד מנתינה הגיש תלונה נגדה, רק כך תוכל ישראל לפתוח בחקירה נגדה. יש לציין עוד שמאז הקמתה ה-1897 לא הוגשה תלונה נגדה. המעמד שלה מהווה מעין מגן לפעילותה הבלתי חוקיות בשטחים הפלסטינים הכבושים.

 

Prepared by:
The Applied Research Institute – Jerusalem

 

Categories: Bypass Roads